Trigeneracja

Chillery ze sprężarkami Turbocor

Styczeń 8 2018

turbocore z chillerem

Sprężarki turbocoor wyposażone są w nowoczesne magnetyczne łożyska. Ruchomym elementem sprężarki będzie wał razem z dwoma odśrodkowymi wirnikami. Ten wał unosi się na magnetycznych poduszkach i nie będzie dotykał powierzchni łożysk. W związku z tym nie trzeba mieć oleju do smarowania łożysk ponieważ nie będzie tam tarcia. Moc elektryczna potrzebna na wprawienie wału w stan lewitowania to około 180 W. Dla porównania moc chłodnicza to około 300 kW klasycznej sprężarki moc potrzebna na pokonanie siły tarcia na łożyskach to około 10 tysięcy W.

Istotną właściwością sprężarki Turbocor będzie fakt, że systemem sterowania jest ona jedną całością. Z punktu widzenia obsługi serwisu powinna być klasyfikowana właściwie jako elektroniczna maszyna taka jak komputer. Jedyny kontakt z urządzeniem odbywać się będzie przez wtyczkę do laptopa, na którym serwis może kontrolować nawet około 150 różnych parametrów pracy maszyny. Z punktu widzenia serwisu jest to właściwie komputer a to daje bardzo duże możliwości monitorowania urządzenia zdalnie, kontakt z urządzeniem z odległości 100 km będzie taki sam jak kontakt z dwóch metrów. Zmienia się jakość i ogólne zasady działania takiego serwisu. Jest on również zdecydowanie tańszy, ponieważ mniejsza ilość ludzi będzie w stanie obsługiwać większe ilości maszyn. Jednocześnie kwalifikacje serwisantów muszą znajdować się w innym obszarze niż były one do tej pory. Brak pompy oleju i całej związanej z obiegiem automatyki to szansa na to, by zdecydowanie podnosić niezawodność takiego urządzenia. Koszt użytkowania sprzętu z taką sprężarką ma być niższy nawet o około 66%.

Stosowanie łożysk z poduszką magnetyczną będzie sprawiać, że urządzenie nie pobiera mocy na to, by w ogóle pokonywać tarcie. Stosowanie tego typu łożysk sprawia, że będzie można w ogóle rezygnować z używania oleju, który w klasycznych układach jest koniecznością. Dodatkowo trzeba pamiętać, że olej w układzie chłodniczym będzie stanowić formę zanieczyszczenia freonu i zmiany właściwości po dłuższym okresie jego eksploatacji. Zmieniać to będzie zdecydowanie parametry ogólne obiegu chłodniczego. Brak oleju w obiegu będzie miał ogólny korzystny wpływ na parametry wymiany ciepła w aparatach takich jak skraplacz oraz parownik. Można więc oczekiwać, że rozwiązanie dobrze sprawdzi się w praktyce i będzie nam gwarantować system agregatu pracującego bez większych problemów w doskonałej formie.

Udostępnij